Viken TeaterradViken Teaterrad
    Facebook Twitter Instagram
    Viken Teaterrad Viken Teaterrad
    • Kontakt
      • Styret
      • Redaktør
      • Redaksjonsråd
      • Viken teaterråd
    • Abonner
      • Nyhetsbrev
    • Skribenter
    • Annonser
    • Tips oss
    • Arkiv
      • Fagartikler
      • Kronikker
      • Leder
      • Nyheter
      • Politikk
      • Portrett
    • Teaternytt
    Viken TeaterradViken Teaterrad
    Home»Nasjonalt»Hvorfor må amatørteater ut å reise, og hvordan gi dem støtte til det?
    Saint Petersburg,Russia - August 4,2018: VIII International festival of street theatres 'Elagin Park'.
    Nasjonalt

    Hvorfor må amatørteater ut å reise, og hvordan gi dem støtte til det?

    ToneAv Tone Runsjø6. april 2023Updated:25. april 2023Ingen kommentarer4 Mins Read

    Amatørteaterfeltet har i dag ingen egen reisestøtte til å dra på festivaler, representasjon, eller utveksling og besøk i inn- og utland, mens det tidligere i 30 år lå en reisestøtteordning i Norsk Teaterråd. Kanskje dagens reisestøtteordninger ikke er tilgjengelige, eller brukervennlige, for våre amatørteatergrupper?

    Viken Teaterråd vil oppfordre våre amatørteatre til å reise ut i verden med lokal kultur eller bli sendt ut av andre. Her er mine påstander om hva som er forskjellen på å sende ut amatørteater enn profesjonell scenekunst:
    1. Det er VELDIG mye billigere å sende lokal kultur ut av landet enn profesjonelle utøvere.
    2. Lokal kultur treffer ofte bredere og skaper diplomati og samtale, også fordi det ofte involverer barn og ungdom.
    3. Amatørteater får ofte mye mer oppmerksomhet både her hjemme og ute på reisen.
    4. Arenaene for amatørteaterfestivaler er ofte mer synlige og større – i forhold til små og smale scenekunstfestivaler.
    5. Amatørteatergrupper som vil reise er gjerne de beste og mest ressurssterke – og de er ofte semiproffe.
    6. Poenget er å vise vanlige folks kultur og ytringer, og ikke utøvere av en internasjonal kvalitetsstandard.
    Innen amatørteater er det veletablerte, internasjonale og nordiske (baltisk) fellesarrangementer, som har pågått i mange tiår. Det finnes reisestøtteordninger for profesjonelle i Kulturdirektoratet, fylkeskommuner, kommuner m.m. Den offentlige kulturforvaltningen bør tenke på å ha ordninger for reiser med lokal kultur, hvis de forvalter dette for det profesjonelle feltet.
    Det finnes støtteordninger for kulturutveksling for lokal kultur, men søknadsprosessen passer ofte ikke for frivillig arbeid. Frivillige har ikke kapasitet til ta på seg ansvaret, og har heller ikke tiden grunnet annen jobb og familieansvar. Derfor bør de med jobber innen teaterorganisasjoner, kulturadministrasjoner, kulturskoler, kulturhus o.l. være med å organisere reiser. Etter reisen kommer etterarbeidet med rapportering og oppfølging. Kulturutveksling er allerede etablert ulike steder i landet, vi i har medlemmer som har vært med på utveksling over år i samarbeid med kommunene sine. Jeg kjenner ingen som gjør dette på egen hånd.
    Amatørteatergrupper kan spørre sin kommune (skole) om den har en vennskapskommune i et annet land. Det går an å søke Sparebank- eller Gjensidigestiftelsen til noen av kostnadene. En teatergruppe kan kontakte UD etter å ha funnet ut hvor og hvorfor teatergruppen vil reise.  Mange organisasjoner innen helse/idrett/veldedighet/musikk/barne- og ungdomsarbeid m.m. har samarbeidspartnere over hele verden.
    Til og med innen vårt eget felt finnes veletablerte møteplasser som blant annet NEATA, IATA/AITA, FRINGE FESTIVALER, UNIMA med flere. I andre deler av verden skilles ikke utøvere innen amatør og profesjonell på samme måte som i Norge, men det skilles i sjangre. Derfor er flere teaterfestivaler interessante.
    Jeg har vært på mange konferanser om internasjonale og nordiske støtteordninger. MEN jeg har aldri gått hjem og kastet meg over en søknad, eller følt at de egentlig kunne bistå i særlig grad utover midler.
    Nedlagte Akershus Teaterverksted søkte midler i EU til en tur til Estland med 16 teaterungdommer for 30 år siden. Det krevde «5 permer» med brev og dokumentasjon, og innsatsen av 5 ansatte over 4-6 uker. I tillegg til 2 prosjektledere. Derfor gjorde Akershus Amatørteaterverksted dette bare en gang, fordi det helt enkelt ble for ressurskrevende. Tidsbruken var umulig å forsvare i forhold til resten av driften, mens turen hadde vært fantastisk.
    Prinsipielt mener jeg Norge må forstå at vår lokale kultur har unike egenskaper i form av å etablere  diplomati, forståelse og kontakt. Kulturutveksling er å vise frem vanlig folks kulturelle ytring og identitet. Det gjelder også for små kulturreiser i eget fylke, eller land.
    Les mer: 
    Hvorfor trur vi at amatørteater får solid støtte fra kommuner og fylkeskommuner? Det har skjedd store omveltninger i kulturpolitikken fra 1970-tallet og til i dag i dette feltet. Les mer her!
    Det står dårlig til med lokaler for amatørteaterfeltet. Ville et fotballag godtatt å spille i et klasserom, øve i en nedslitt gang eller kun spille på en fotballbane kun når det er kamp? Det er på tide at amatørteaterfeltet hever stemmen. Les mer her!
    Manusbanken Dramas har fått ny styreleder. Tom Gunnar Børresen er optimistisk med tanke på å utvikle manustilbudet til amatørteaterfeltet. Les mer her!
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tone

    Related Posts

    Du må jo forstå at…..!

    25. april 2023

    Ragnhild Arntsen: – Inkludering er nødvendig for integrering

    7. november 2022

    På vei inn, på vei ut og en sukssess til ettertanke – oktober 2022

    16. oktober 2022

    Comments are closed.

    Søk
    Leder

    Alle som drifter teater i dag bør være bevisst sin funksjon

    Av Tone18. april 2023

    …

    Et nytt år med nye temaer er i gang

    Av Tone26. mars 2023

    …

    Redaktør: Hvorfor anmelder vi nå teaterforestillinger?

    Av Karianne Tørnby19. mai 2022

    …

    Hvorfor er vi opptatt av hva amatørteateret spiller?

    Av Tone12. mai 2022

    …

    Kommende arrangementer:
    mai

    juni 2023

    juli
    MAN
    TIRS
    ONS
    TORS
    FRE
    LØR
    SØN
    29
    30
    31
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    1
    2
    Aktuelle artikler

    Vil tippemidlene forandre dagens kulturfelt?

    Av Tone31. mai 2023

    Har vanlig folkeskikk noe for seg for trivsel i din teatergruppe?

    Av Tone29. mai 2023

    Uten tilsyn av Bifrost Hølen Regnbueteater

    Av Karianne Tørnby16. mai 2023

    Virkningen av å få en kulturlov i 2007 og en kulturmelding i 2018 har uteblitt!

    Av Tone10. mai 2023
    Om

    VIKEN TEATERRÅD

    Viken Teaterråd er en interesseorganisasjon for amatørteateret i Viken og er økonomisk støttet av fylkeskommunen.

    Populære Artikler

    «Hjemme hos» Trine Skei Grande

    Av Trine9. februar 2021

    Daglig leder sitt hjørne

    Av Tone15. mars 2021

    Leder redaktør

    Av Trine15. mars 2021
    Bilder
    #7410 No Justice No Peace
    #7406 No Justice No Peace
    #7402 No Justice No Peace
    #7399 No Justice No Peace
    #7387 No Justice No Peace
    #7386 No Justice No Peace
    #7370 No Justice No Peace
    #7361 No Justice No Peace
    #7358 No Justice No Peace
    #7354 No Justice No Peace
    #7339 No Justice No Peace
    #7331 No Justice No Peace
    Copyright © 2021 Viken Teaterråd. Webdesign: Medievekst AS

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.