Viken TeaterradViken Teaterrad
    Facebook Twitter Instagram
    Viken Teaterrad Viken Teaterrad
    • Kontakt
      • Styret
      • Redaktør
      • Redaksjonsråd
      • Viken teaterråd
    • Abonner
      • Nyhetsbrev
    • Skribenter
    • Annonser
    • Tips oss
    • Arkiv
      • Fagartikler
      • Kronikker
      • Leder
      • Nyheter
      • Politikk
      • Portrett
    • Teaternytt
    Viken TeaterradViken Teaterrad
    Home»Fagartikler»Hvorfor dominerer familiemusikalene norsk teater?
    New York, USA - November 07, 2010: Times Square, featured with Broadway Theaters and huge number of LED signs, is a famous symbol of New York City and the United States in Manhattan, New York City.
    Fagartikler

    Hvorfor dominerer familiemusikalene norsk teater?

    Av Tone Runsjø12. mai 2022Ingen kommentarer4 Mins Read

    I Norge viser vi et mangfold av teaterforestillinger, men jeg liker ikke dominansen av reproduserte musikaler for familier. Det er et tegn i tiden.

    Jeg tenker at familiemusikaler dominerer norsk teater av den enkle årsak at de skaffer flest betalende publikum. Frivillige aktører vil gi mye for å være med på et musikkteater, og publikum betale villig for dyre billetter. Familieforestillinger innen musikkteater er den mest økonomiske formen for teater i Norge i dag, mens i andre land og verdensdeler kan de drive med helt andre former for teater. Med ideen om en åpen markedsøkonomi i den vestlige verden er det supert at en teaterproduksjon selges til mange samtidig og over kort tid – stæsja opp med ting og flinkiser!

    Dette bilde har ikke alltid vært slik. Prioriteringene av repertoar, hvem som spiller og hvor vi spiller har like mye med hvilke type samfunn vi lever i og i hvilken tid. I middelalderen spilte innbyggerne i kirken eller på torget. De spilte bibelhistorien uten manus fordi skuespillerne og publikum var analfabeter. Dette spant seg til nye historier, tull og staffering, og til slutt blei teater forbudt.

    En definisjon av begrepet kultur er følgende: «De tanker, kunnskaper, trosformer og ferdigheter mennesker har tilegnet seg som medlemmer av et samfunn, og som overføres, ofte i en noe forandret form, fra generasjon til generasjon.» Teateret gjenspeiler hvem vi har flest kulturelle referanser med, og vi kan ha preferanse til en stor eller spissede gruppe. En skolerevy på videregående skole er lokal og for ungdom, mens musikalen «Annie» er kjent for alle gjennom en felles amerikansk kultur over 50 år i film og TV. Norge er i dag preget av større og større sprik i mangfoldet med mindre like oppfatning og preferanser.

    Alle likte sangene og tekstene i Oslorevyene rundt 2.verdenskrig i Norge. Disse revyene var i tiår teater for folk flest i Norge, og ble formidlet til mange på scene og i NRK (Radio/TV) og traff spiker`n, og skapte derfor kulturelle referanser.

    Det kom overraskende på meg hva vi ubevisst overfører kulturarv. Jeg hørte rundt 2007 at NRK sine sendinger av Dizzie Tunes sine show var noe våre første arbeidsinnvandrere fra Pakistan tok inn i varmen på 1970-tallet. På turne med Tor Erik Gunstrøm og Yngvar Numme i 2006 kom like mange i by og bygd, gammel som ung, på fulle hus til to 70-åringer – uansett hvor vi var i Norge. I et spørreprogram i 2021 satt to kjente, norskfødte, flerkulturelle menn på 30 år og ikke visste hvem Anne Cath. Vestly var. Det vet heller ikke min gutt på 14 år. Hun er for mange i Norge ikke noe vi overlever i vår sekk til neste generasjon.

    Ved en ren reprodusering av originale teaterstykker kan teater som ytring, aktuell samfunnsventil eller tankevekker bli glemt. Min bekymring er overvekten av reproduserte og standardiserte teaterforestillinger i Norge, valgt ut fra en felles og kommersiell mainstreamkultur. Manuset til «Den spanske flue» har en ekstrem høy fagkvalitet på dramaturgioppbygging, timing, karakter og replikk. Publikum ler av hvordan utpressede middelaldrende, rike menn prøver å skjule sin omgang med en ung danserinne. Hvem setter vi opp stykket for, hvorfor setter vi det opp, og hvordan? Det er ikke noe galt i å spille ren underholdning for en type teatergjengere, men det er et valg.

    Jeg møtte meg selv i døra forrige dagen. Jeg møtte en teaterfaglig, ung person som drømte om å gå i dybden av et viktig tema og lage teater ut fra det. Det var der mitt valg om en regi og teaterkarriere begynte, og jeg lagde revy og teater i tiden for voksne. Teater var for meg i første omgang et sterk ytringsarena, enten gjennom alvor eller humor. I 1996 var aldri salg eller inntjening en ledende drivkraft for å sette opp teater. Om jeg tok fatt på et gammelt manus, var det ikke for å reprodusere, men for å aktualisere.

    Teater kan være glatt for mange eller spisset for få. Det å ikke forholde seg til teater som et meningsbærende media med makt er også en ytring! Dessuten har teater til alle tider opprettholdt og speilet samfunnsklasser og tidens dominerende meninger.

     

     

     

     

     

     

     

    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Tone

    Related Posts

    Hvordan kan norsk revy bli aktuell igjen?

    21. februar 2023

    Hvordan beregnes lønn til en instruktør i amatørteater?

    31. januar 2023

    Hva er ut, og hva er inn? Og hva har vært en suksess?

    28. desember 2022

    Leave A Reply Cancel Reply

    Du må være innlogget for å kunne kommentere.

    Søk
    Leder

    Et nytt år med nye temaer er i gang

    Av Tone26. mars 2023

    …

    Redaktør: Hvorfor anmelder vi nå teaterforestillinger?

    Av Karianne Tørnby19. mai 2022

    …

    Hvorfor er vi opptatt av hva amatørteateret spiller?

    Av Tone12. mai 2022

    …

    Redaktør: Mye optimisme å finne i feltet

    Av Karianne Tørnby23. november 2021

    …

    Kommende arrangementer:
    februar

    mars 2023

    april
    MAN
    TIRS
    ONS
    TORS
    FRE
    LØR
    SØN
    30
    31
    1
    2
    3
    4
    5
    6
    7
    8
    9
    10
    11
    12
    13
    14
    15
    16
    17
    18
    19
    20
    21
    22
    23
    24
    25
    26
    27
    28
    29
    30
    31
    1
    2
    Aktuelle artikler

    Hvorfor tror vi amatørteater får solid støtte av fylkeskommuner og kommuner?

    Av Tone28. mars 2023

    Et nytt år med nye temaer er i gang

    Av Tone26. mars 2023

    Dramas har fått ny styreleder!

    Av Karianne Tørnby14. mars 2023

    Hvordan kan norsk revy bli aktuell igjen?

    Av Tone21. februar 2023
    Om

    VIKEN TEATERRÅD

    Viken Teaterråd er en interesseorganisasjon for amatørteateret i Viken og er økonomisk støttet av fylkeskommunen.

    Populære Artikler

    «Hjemme hos» Trine Skei Grande

    Av Trine9. februar 2021

    Daglig leder sitt hjørne

    Av Tone15. mars 2021

    Leder redaktør

    Av Trine15. mars 2021
    Bilder
    #7410 No Justice No Peace
    #7406 No Justice No Peace
    #7402 No Justice No Peace
    #7399 No Justice No Peace
    #7387 No Justice No Peace
    #7386 No Justice No Peace
    #7370 No Justice No Peace
    #7361 No Justice No Peace
    #7358 No Justice No Peace
    #7354 No Justice No Peace
    #7339 No Justice No Peace
    #7331 No Justice No Peace
    Copyright © 2021 Viken Teaterråd. Webdesign: Medievekst AS

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.